Čas na dobré zprávy? Loni se dařilo Nohavicovi i Sheenovi

Česká národní skupina IFPI zveřejnila výsledky tuzemského hudebního trhu za uplynulý rok. Ten jsme si zvykli vnímat prizmatem omezení živého hraní, ale zdá se, že muzikantský byznys jenom netrpěl.

Ve stručných číslech to znamená, že celkové příjmy hudebního průmyslu v Česku vzrostly meziročně o více než osm procent a činí 1,18 miliardy korun. Z velké části se na tom podílí streamingové služby, které povyrostly téměř o 45 procent. Klesly naopak prodeje fyzických nosičů předloni abnormálně vyhnané poptávkou fanoušků v souvislosti s úmrtím Karla Gotta. 

Letos pro změnu covid a život v průběžných karanténách obrovsky pomohl právě streamingu. Počet platících uživatelů Spotify a spol. dokonce dosáhl magické hranice jednoho milionu (v roce 2019 to podle kvalifikovaného odhadu ČNS IFPI bylo 700 a třeba o tři roky dříve dokonce jen 130 tisíc).

Nepřekvapí tedy ani nejsilnější nepoměr mezi fyzickými a digitálními příjmy. Zatímco v roce 2016 to bylo skoro půl na půl s tím, že nosiče dokonce lehce vedly, loni už výdělky z „jedniček a nul“ tvořily celé tři čtvrtiny. A z nich downloady představují pouze tři procenta. Jinými slovy, písničky už si prakticky nekupujeme do počítače, ale pouštíme si je vypůjčené ze streamovacích služeb.

Ještě pořád Gott

„Rok 2020 byl pro umělce rokem ztráty hlavního zdroje příjmů, koncertní činnosti. Mnoho z nich se ocitlo v existenčních problémech. Jsem proto velice rád, že prodej nahrávek přináší již viditelné peníze, které opravdu pomáhají,“ říká výkonný ředitel české pobočky Universal Music Tomáš Filip.

A komu konkrétně se loni vedlo nejlépe? Supraphonský výběr největších hitů Karla Gotta ještě stále obsadil první příčku nejprodávanějších alb v Česku, ale spolu s ním se dostali na „bednu“ dva zástupci mladé i veteránské generace.

Druhá nejčastěji kupovaná deska je Máma mi na krk dala klíč Jaromíra Nohavici (čtěte recenzi Nohavica je temnější než dřív. Ale nabízí naději skrz utrpení), který má už desetiletí věrné fanouškovské jádro a vlastně se ani moc nemusí spoléhat na tradiční distribuční cesty. Třetí místo obsadil sedmadvacetiletý raper Viktor Sheen, jehož Černobílej svět vyšel s podporou Warner Music. (A zdařilé je i jeho následující album Barvy, které jsme zařadili mezi rapové desky loňského roku.)

Nohavicova náklonnost hip hopu je dobře známá, přesto oba žijící bestselleristé představují z pohledu publika dosti vzdálené světy. A České akademii hudby slouží ke cti, že obě desky mají slušné šance zabodovat v Cenách Anděl.

Hudba stále žije. Byť poslední rok hlavně v obývácích.