Ceny OSA získali Xindl X nebo Mirai. Kam se poděl Kabát?

Byla to skoro každoroční jistota. Na podzim se vyhlašovaly výroční Ceny Ochranného svazu autorského, zpravodajské servery vyhodili do titulků Pohodu od Kabátů a odpůrci hospodského rocku z Teplic se v diskusích krásně zhádali. Letos je všechno jinak.

Xindl X s cenami OSA pro nejúspěšnějšího skladatele populární hudby a textaře. Foto: archiv Xindla X

Tak dlouho znělo volání po generační obměně v nejrůznějších hudebních oceněních, až jej místo akademiků v případě Cen Anděl, neřkuli voxu populi u Slavíka vyslyšely prosté statistiky Ochranného svazu autorského. Nejúspěšnějším textařem i skladatelem podle záznamu o četnosti hraní jeho skladeb se za loňský rok stal Ondřej Ládek, neboli písničkář Xindl X. Populární skladbou roku se stala písnička Anděl kapely Mirai. Důraz je potřeba dát na slůvko nejúspěšnější, protože OSA prostě a jednoduše vyhlašuje ty, co se loni nejvíc hráli.

Ani tak diskusní fóra nezahálela, když mnozí poukazovali na to, jak se skladbou roku 2019 může stát píseň vydaná v roce 2017. To je samozřejmě nedorozumění, neboť OSA nehledá nejlepší nové kousky, ale nejčastěji hrané (živě i z éteru) skladby uplynulého roku. Bez ohledu na to, kdy vznikly, byť od letoška s jedním zásadním omezením.

Také proto velepopulární Pohoda triumfovala v uplynulých letech třikrát po sobě. Kapelník a textař Kabátu Milan Špalek byl ve své kategorii vyhlášený už pětkrát a cenu si v minulosti opakovaně odnesl i kytarista Kabátu Tomáš Krulich coby neúspěšnější skladatel. Dalším často oceňovaným skladatelem či textařem byl roky Richard Krajčo.

Xindl X samozřejmě za více než deset let na scéně není nováčkem ani u Cen OSA. V roce 2017 vyhrál coby textař, o šest let dříve uspěla jeho píseň Láska v housce. Proč tedy tentokrát bral ceny v obou autorských kategoriích? A kam se, sakra, poděl oblíbený Kabát?

Vysvětlení je nasnadě – a sice, že OSA upravila kritéria tak, že se nyní hodnotí „skladby, které poprvé v posledních dvou letech zaznamenaly mimořádný úspěch v koncertním provedení, ve vysílání rozhlasu a televize, v prodejnosti nosičů, na internetu a při dalších užitích, a to bez ohledu na datum jejich registrace u OSA“. Zpěvák Michal Prokop, který se v OSA angažuje, to vysvětluje jednoduše: „Abychom více přiblížili veřejnosti opravdu aktuální úspěšnou tvorbu jak v oblasti vážné, tak populární hudby, rozhodli jsme se omezit výběr hudebních děl ze statistik.“

A dá se to říct ještě jinak. Kdyby se dejme tomu teď s výročím úmrtí Karla Gotta dostala do povědomí nějaká zapomenutá píseň z druhé strany alba vydaného před čtyřiceti lety a začala se hodně hrát, nominuje se. Kdežto Pohoda, která zní éterem bez přestání téměř dvacet let, už nemá šanci.

Takže Kabát, ani Kryštof se nepřestali hrát, jen budou muset přijít s novou úspěšnou tvorbou. To nejspíš nebude problém, když loni bodovala skladba Zůstaň tu se mnou z pera Krajča a Nikolaose Grigoriadise.

Ceny OSA to však příjemným způsobem omladilo. Po patnácti letech udílení už ostatně taky bylo na čase.