Roll over Beethoven aneb když inspirace už je za hranou

Moby označil za svůj vzor Davida Bowieho, skupina OneRepublic se zase otevřeně inspirovala Beatles. Morální kredit tím rozhodně neztratili. Narozdíl od německého rapera AK AusserKontrolle, jenž do melodie od Ludwiga van Beethovena rapuje o zlodějích.

Není to poprvé a asi ani naposledy, co Beethovenovu skladbu Pro Elišku někdo využil pro svou vlastní tvorbu. Například v roce 2012 zazněla známá melodie ve filmu Nespoutaný Django od Quentina Tarantina. Tehdy však nejspíš nikdo nespekuloval o tom, že by se kvůli kultovnímu režisérovi musel německý skladatel obracet se v hrobě.

Ovšem použít ikonickou znělku do hiphopového songu, kde raper navíc vzdává hold zlodějům, je už trochu něco jiného. Možná i pro tuhle kontroverzní pozornost má klip k písni Für die Diebe za necelý týden více než milion zhlédnutí na YouTube. Aspoň že jde AK AusserKontrolle v této době příkladem, protože má na ulici zakrytá ústa a nos.

V hip hopu nejsou „vypůjčené“ melodie či části skladeb ničím neobvyklým. Vždyť i slavní De La Soul si ve svých zlatých časech brali z písniček velikánů, jakými byli Johnny Cash nebo Led Zeppelin. Až jim paradoxně srazila hřebínek žaloba od méně známé kapely The Turtles kvůli třem vteřinám samplu. Moc starostí s přehnanou inspirací si často nedělají ani Black Eyed Peas a když si Vanilla Ice kdysi takto půjčil basovou linku od Queen pro hit Ice Ice Baby, musel po rozhodnutí soudu členům slavné kapely přiznat spoluautorství.

Ale není to jen Beethoven, komu jeho následovníci nedopřávají poklidné spočinutí. Zkusme si představit, co by asi dělal Kurt Cobain, kdyby slyšel, kdo se inspiruje jím. Skladbu Smells Like Teen Spirit si autor ještě za života znechutil. Kvůli jejímu bizarnímu remixu ve stylu electro house by se však možná střelil podruhé.