Když se zajíc zamiluje do kozy. Tyhle dětské písně si oblíbí i dospělí

McDonald’s pomáhá muzikantům a společně pomůžou rodinám dlouhodobě hospitalizovaných dětí. Tak lze ve zkratce popsat projekt #hudbouspolu, jehož primárním výstupem jsou dětské písně s pečetí Čechomoru, Ivana Hlase či kapely The Tap Tap.

Jiří Macháček při nahrávání písní do projektu #hudbouspolu. Foto: Markéta Lietavcová

Při druhém, podzimním lockdownu si prý už lidé tolik nepomáhali jako na jaře. Aspoň o téhle změně nálad hovořila během představení projektu šéfka komunikace společnosti McDonald’s Jitka Pajurková. „Frenčízanti, kteří provozují naše restaurace, zaznamenali významné propady příjmů, ale i přesto jednali tak, aby zachovali všechna pracovní místa. Tato situace byla u hudebníků mnohem složitější. Chtěli jsme tedy celkově zlepšit náladu ve společnosti a přinést radost zejména dětem. Proto jsme přišli se společným projektem,“ vysvětluje Pajurková.

Od nápadu nebylo daleko k realizaci. Doslova. Celý projekt, na jehož základě vzniklo patnáct skladeb určených převážně dětem, totiž od prvních kontaktů do finální podoby trval jen asi pět týdnů.

Pajurková oslovila hudebního promotéra Davida Gaydečku, který stojí mimo jiné za festivaly United Islands of Prague a Metronome Festival Prague, jež byly koronavirovou situací letos samozřejmě taky zasažené. „Snažili jsme se nic nerušit, z toho vzešel festival Praha Září, a i teď, kdy se dá hudba provozovat jen bez publika, jsme hledali, co dál dělat,“ říká Gaydečka. Ve chvíli, kdy oproti plánům nevrcholí vánoční a jiná turné, se nyní dají realizovat nápady a spolupráce jindy nemožné. A hlavně – na honoráře zúčastněných skladatelů, textařů, hudebníků i studiových zaměstnanců přispěl právě McDonald’s.

Na začátku toho pětitýdenního maratonu tedy nastoupil producent Kryštof Pobořil, prošel autorům šuplíky a vybral vhodné skladby. „To trvalo asi dva týdny. Aranžování byl taky fofr. A pak se šlo točit,“ líčí Pobořil. „Dětské písně se navíc dají pojmout různě – od něčeho na vzor Teletubbies po sentimentální věci. Troufám si říct, že tam máme tak nějak ode všeho,“ dodává. 

Příběh Zazobané slepice zpívá František Černý z Čechomoru, písničku Odspoda Michal Prokop a klučičí představy o dospělosti v podobě skladby Potápěč tu předkládá Jiří Holzmann z The Tap Tap. Píseň Ája má ráda Máru komentuje Pobořil lakonicky: „částečně balkánská dechovka, částečně dechovka“. A ke skladbě Dva mrňaví uličníci dodává, že „jeden den děláte dětské písničky a druhý den zjistíte, že děláte metal“.

Hudebně znalým bude poslední skladba nejspíš známá. Jak by ne, vedle novinkových kusů patří ke třem písním, které pocházejí z pera legendárního Petra Skoumala. Jeho Trychtýřů se v rámci projektu jedinečným způsobem ujal Jiří Macháček z Mig 21. Autorsky se dále na písních podíleli Ivan Hlas, Jan Lstibůrek, Robin Král nebo Robert Nebřenský, zpívají Kateřina Marie Tichá, Načeva či Markéta Foukalová.

Z uvedeného je zjevné, že patnáct výsledných skladeb nebudou žvatlavé písničky pro nejmenší, ale docela svébytná tvorba, u které si nebudou zakrývat uši ani dospělí členové rodiny. Což je zásadní, protože ambicí tvůrců je, aby si písničky žily svým životem a dělaly radost. Zcela záměrně nejen během adventu, ale i do budoucna. Proto až na „trochu cinkání“ nejsou laděné do vánočního stylu.

A co z toho všeho má vlastně známý řetězec rychlého občerstvení? Obloukem doufá v podporu svého nadačního fondu Dům Ronalda McDonalda. Jeho hlavním projektem je výstavba domu v pražské motolské nemocnici, kde se budou moct zdarma ubytovat rodiny hospitalizovaných dětí, a to i dlouhodobě. „Možná jsme teď až přehlcení tím, jak jsme spolu zavření doma, ale mnoho rodin si o tom naopak může jenom nechat zdát. Když vaše dítě leží v Motole, největší nemocnici v Česku, a jste rodina třeba z Karlových Varů, tak byste se museli rozkrájet, abyste mu mohli být nablízku,“ vysvětluje výkonná ředitelka fondu Ivana Pešatová. Výstavba domu je prý na spadnutí, ač právě covid ji nyní pozdržel. „Uzavřením restaurací jsme přišli o deset milionů, které jsme na to mohli získat.“

A právě písničky z projektu #hudbouspolu by v tomto mohly pomoct. Jak přesně? Od plánu vytěžit prodej cédéček v době nekontaktní sešlo. Všechny písně budou na internetu zdarma k přehrání, ale na webové stránce projektu bude možné přispět. Výhledově by se mělo darovací tlačítko objevit prý i na Spotify.

Přímo na poslechovce v pražském First Floor Studios Karla Holase, kde se velká část projektu nahrávala, vykrystalizoval i nápad přehrávat písně v jednotlivých mcdonaldovských restauracích. Takže možná songy o nezbedném semaforu nebo zajícovi, který se zamiloval do kozy, uslyšíte i při čekání na cheeseburger. A nebojte, ani dospělým se z nich skutečně hlava nerozskočí.