Merch pro Rolling Stones či AC/DC se tiskne nedaleko Ústí nad Labem

Máte doma tričko nebo mikinu slavné kapely? Koupili jste si ji na koncertě, když ještě bývaly, nebo přes e-shop? Dost pravděpodobně ji potiskla česká firma OPT OnDemand v Hrbovicích. Byli jsme se podívat, jak samotná výroba merchandisingu vypadá.

Pohled do provozu firmy OPT OnDemand v Hrbovicích Foto: Planeta Hudba

Ve velké výrobní hale na severu Čech to z můstku na jejím okraji působí jako včelí úl. Nejen, že zde každý zná svou úlohu, také to tu neustále bzučí, především tedy od tiskařských strojů. S výkonným ředitelem firmy OPT OnDemand Ondřejem Parpelem scházíme po schodech podívat se, jak vznikají potisky na trička či mikiny, které pak putují do celého světa.

Nejdříve se ze skladu, který s výrobou sousedí, vybere textil podle objednávky a rozveze se k příslušným strojům. Jede se tu na několika digitálních tiskárnách současně a nátisk samotného obrázku trvá vteřiny. Pak musí tričko zamířit do horkovzdušného sušícího tunelu, aby potisk nebarvil a ani se rychle nevypral. „Hele, zrovna leze Bowie,“ ukazuje na konci tunelu Parpel výsledný produkt s podobiznou již zesnulého zpěváka.

Firma míří do ostré vánoční sezony, a tak se zde v nonstop provozu otočí až patnáct tisíc výrobků denně. Také se připravují nové linky. Kvůli epidemii zapojuje místní šéf výroby stroj pomocí rad německého technika přes videohovor. Za běžné situace by technik dorazil osobně. Všichni zde mají roušky, což se ale o chvíli později aspoň nám jeví jako dobrá pomůcka obecně. Když totiž přicházíme k sítotiskovým mašinám, cítíme silný odér barev. Přestože tiskové stroje stojí i milion korun, nejvíce se podle Parpela utratí právě za barvy. Zatímco u digitálu se klidně potiskuje jednotlivý kus textilu, v případě sítotisku je příprava složitější, a tak se využívá pro větší sérii stejných výrobků. Vidíme šablonu pro kapelu AC/DC a opodál už hotové mikiny s logem Rolling Stones nebo nápisem Slipknot. Rozpětí slavných interpretů je tady opravdu nepřeberné.

Jedna z připravených šablon nesla také nápis Rybičky 48. Parpel potvrzuje, že mezi velkými světovými kapelami tisknou i pro ty české. „Dělali jsme turné Lucie, ale třeba i O2 arenu pro Bena Cristovaa, podobně jako pro Marpa. Ten má merch perfektně vymyšlený. Jeden z mých kolegů ladil s Marpem i design a podobu těch věcí,“ přibližuje Parpel. Dále z českých interpretů pracují také pro Vypsanou fixu nebo Znouzectnost.

Přesto, že toho kapely letos moc naživo nenahrály a nemohly tedy prodávat ani merchandising na koncertech, odvětví se dařilo. Prodává se mnohem více přes internet a zdaleka nejde jen o hudbu. Do popředí se derou například upomínkové předměty spojené s počítačovými hrami, v posledních několika týdnech se v Hrbovicích hodně točilo téma amerických prezidentských voleb.

„V hudbě je teď velký úbytek, když se nehraje. Vyrábíme věci i pro velké festivaly, třeba v Německu, které ovšem letos nebyly. Ale i v této oblasti se prodává přes internet, je to určitá podpora toho interpreta. Kapely přicházely s různými edicemi, aby je mohli fanoušci podpořit,“ uvádí Parpel. „Před několika lety jsme dělali pěknou kolekci, když vyšla kompilace všech alb Beatles. Dělali se reprodukce všech obalů na trička. Tiskneme i oldschoolové kolekce, třeba šňůru Rolling Stones z roku 1974. Je skvělé, že se takové věci dělají.“

Kromě velkého trhu v Německu, kde se v minulých letech na obřích festivalech prodaly tisíce kusů merche, zmiňuje Parpel, že dodávají i pro český Mighty Sounds. „U některých mainstreamových festivalů v Česku ale merch nikdo nevzal pořádně do ruky. Také platí, že čím dražší lístek, tím víc se prodá merche. Pokud je festival zadarmo, tak se prodá hrozně málo,“ zakončuje naši pouť Parpel.

Vracíme se po schodech, zpod kterých na nás mrkají trika s logy Kiss či Guns N’ Roses. Když vyjdeme ven do světa, kde se hudbě letos moc nedaří, je fajn, že aspoň v hale dělají lidem radost.