„Pakul“ hostil Patti Smith, Boba Dylana nebo Eltona Johna

Přesně před 40 lety byl za přítomnosti tehdejšího československého prezidenta Gustáva Husáka u Nuselského mostu otevřený Palác kultury. Nevšední budovu známe poslední čtvrtstoletí jako Kongresové centrum. Nabízíme několik vzpomínek na koncerty v něm.

S výstavbou nového, původně sjezdového paláce se nad Nuselským údolím začalo už v roce 1976. Po pěti letech bylo dílo hotové. Od začátku roku 1981 už se ale o paláci mluvilo jako o kulturním místě. Byla to pak 2. dubna velká sláva. Šéf pražských komunistů Antonín Kapek tenkrát řekl: „Praha dostává kulturní stánek takové krásy a velikosti, jakých je jen málo v Evropě i na celém světě.“ Dobový tisk psal o „symbolu socialistické Prahy“.

Běžní obyvatelé však takové nadšení většinou nesdíleli. Stavbě dali lidová označení „Lidojem“ nebo „Pakul“ jako zkratku slov Palác kultury. Přesto jen pár týdnů po zahájení provozu stály ve frontě desetitisíce lidí, aby si mohly novou stavbu prohlédnout i zevnitř. Bylo to hned po XVI. sjezdu KSČ. Pak už se zástupci strany sjeli do obřího sálu paradoxně jen dvakrát, o pět let později a také na konci roku 1989. To zde následně probíhala i jednání o první polistopadové československé vládě.

Slavný Elton jako průlom

Jen tři roky po otevření Paláce kultury sem zamířila velká hudební zahraniční hvězda ze Západu. Britský zpěvák Elton John dorazil v rámci evropského turné a v Československu, jakož i v jiných zemích tehdejšího východního bloku koncertoval vůbec poprvé. Hned po revoluci se však vystoupení ve velkém sále začala množit. Například už v listopadu roku 1990 zde hrála Suzanne Vega. V červnu 1993 dorazili v rámci evropského turné obnovení The Velvet Underground.

„Když jsem je někdy v polovině osmdesátých let pro sebe objevil, nikdy by mě nenapadlo, že je vůbec kdy spatřím na tuzemském pódiu. Dodnes si na tenhle zážitek vzpomenu a mám za to, že to byl skvělý koncert,“ napsal hudební novinář Honza Dědek před deseti lety pro výstavu PopMusea s názvem Přišli včas (i s křížkem po funuse). Na stejný koncert vzpomínal i další publicista Karel Haloun: „Vidět Velvety v paláci, kterej si komunisti postavili (řečeno za pomoci slušných slov) pro svoje ‚účely‘, byl pro mě nesmírně povznášející zážitek. I přes napětí, panující viditelně mezi Reedem a Calem. Měl jsem pocit, jako by ho svou hudbou alespoň částečně desinfikovali. Zbourat se jim ho, bohužel, nepodařilo…“

Palác kultury vyrostl na místě hřiště fotbalového klubu Nuselský SK. Foto: archiv KCP

Mimochodem, Lou Reed, který z kapely zase záhy odešel, se do Prahy i do Paláce kultury a později Kongresového centra ještě několikrát vrátil sólově. Ovšem pojďme ještě vzpomenout několik velkých zahraničních koncertů z 90. let minulého století. Hráli zde například Johnny Cash, na něj se prodávaly i vstupenky na stání, Björk nebo hned třikrát v březnu roku 1995 Bob Dylan. „Na to by se určitě nemělo zapomenout. Úchvatný byl první koncert Patti Smith, ten mám dodnes mezi první pětkou svých nejlepších. Vynikající byl třeba i koncert King Crimson v červnu 2003, ale ten první v roce 1996 byl prý ještě větší mazec. Na to, jak hnusná ta architektura je, tam opravdu památných vystoupení bylo požehnaně,“ uvedl pro Planetu Hudba Radek Diestler z PopMusea. Není potřeba připomínat, že o koncerty zmíněných hvězd byl vždy velký zájem.

Draculův úspěch

Prostorný sál pro téměř tři tisíce diváků začaly využívat také muzikálové produkce. Veleúspěšný byl například Dracula z autorské dílny Karla Svobody, Zdeňka Borovce a Richarda Hese. Premiéru měl 13. října 1995 a záhy se stal opravdu velmi populárním. Daniel Hůlka, Leona Machálková a další zářili v místech, kde v roce 1981 seděl i Leonid Brežněv, zhruba tři roky. V roce 2003 se muzikál vrátil, ale už ne s takovým úspěchem. Mimochodem, v onom roce 1998 musela být přerušena představení kvůli rozsáhlé rekonstrukci Kongresového centra. Ta trvala dva roky, aby byla budova v září 2000 připravena na zasedání Mezinárodního měnového fondu a Světové banky. Další velká nehudební akce přišla o dva roky později, kdy se zde konal summit Severoatlantické aliance.

Ovšem pojďme zpět k muzikálům. V posledních letech se zde hráli například Mamma Mia!, Rocky, West Side Story či rodinné Ať žijí duchové nebo Máša a Medvěd. Loni na podzim se měl vrátit muzikál Děti ráje, který nově hledá termíny pro letošní rok, až se situace s pandemií koronaviru zlepší.

Akustická chlouba

Celková kapacita Kongresového centra Praha (KCP) je přes devět tisíc osob. Nabízí dvacet sálů a padesát salonků o různé velikosti. Hlavní kongresový sál pojme 2 764 lidí. Akustika je podle odborníků jedna z nejlepších na světě. „Všechno kromě hlediště je pohyblivé. Stropy, stěny, jeviště, jež pojme sto muzikantů. Sál se umí podřídit kvalitní akustice. Řadí se mezi třináct nejlepších koncertních sálů planety,“ popisoval pro iDNES.cz v roce 2013 tehdejší technický ředitel KCP Luděk Bednář.

Také čeští interpreti zde vystupují. „Ta akustika je jiná, než jinde na turné. Je to tady veliké, ale i seshora jsem slyšel, když někdo něco křikl,“ řekl frontman kapely Kryštof Richard Krajčo před třemi lety při koncertu v rámci komornějšího Jenom písničky Tour. To bylo krátce po rekonstrukci, která se týkala technického zázemí, audiovizuální techniky či digitálního navigačního systému.

A co čeká Kongresové centrum v nejbližší době? Hned po Velikonocích se má proměnit ve velké očkovací centrum. Ale na podzim už má naplánované i hudební akce. Dorazit mají například Jethro Tull, chystá se i vystoupení The Pink Floyd Legacy nebo Labutí jezero v podání prestižního Moscow City Ballet. A v budoucnu se má Kongresák dočkat ještě rozšíření.