Cohenův životopis je zevrubný. Přitom se čte jako dobrý román

Biografie I’m Your Man, v níž Sylvie Simmonsová líčí život Leonarda Cohena, vyšla v českém překladu už v březnu, kdy však měla umělecká scéna jiné starosti. Nyní se na trh dostává znovu a doprovází ji CD s Cohenovými písněmi v neobvyklém podání.

Leonard Cohen v době vydání alba Old Ideas. Foto: Columbia Records

Většinové publikum dnes Leonarda Cohena vnímá především jako hudebníka a svébytného písničkáře. Než vydal svou první desku, stihl publikovat několik sbírek básní, napsat tři a vydat dva romány, účinkovat na albu mluveného slova nebo spoluzaložit uměleckou galerii. Debutové album Songs of Leonard Cohen vydal ve třiatřiceti letech a v knize I’m Your Man se k němu logicky také dostaneme až na nějaké sto padesáté straně.

Což neznamená, že by se do té doby čtenář jakkoliv nudil. Zkušená hudební novinářka Sylvie Simmonsová přistupuje ke Cohenovi pečlivě a zevrubně. Podobně jako třeba Mark Lewisohn ve výpravné biografii Beatles i Simmonsová začíná Cohenovým pradědečkem. Dostává se nám tak bohatého historického kontextu, včetně zmínek o ruských pogromech a počátcích židovské komunity v Kanadě.

Ostatně život v Kanadě poněkud hořkosladce ilustruje například historka, kdy ve dvaačtyřicátém roce vyrazili kanadští nacionalisté, přívrženci vichistického režimu ve Francii, vymlátit pár židovských obchodů. Tvrdili totiž, že „Židé ovládli oděvní průmysl, aby zdrženlivé frankofonní Kanaďanky nutili nosit neslušné oděvy newyorského stylu“. A zatímco se takto bouřilo na nedalekém St. Lawrence Boulevardu, sedmiletý Cohen seděl v pokoji a četl si Supermana. „Evropa, válka, sociální střety – nic z toho se nás jakoby netýkalo,“ řekl. Což se samozřejmě později změnilo. Ale v dětském věku to nebylo téma.

O dva roky později zemřel jeho otec. Leonard vzal otcův motýlek, rozříznul jej, dovnitř vložil papírek s nějakým textem a zakopal ho na zahradě. První věc, kterou napsal…

Navzdory tomu, že hudební kariéru odstartoval Cohen už ve zralém věku, muzika pro něj byla důležitá. A to nejen tehdy, kdy jako mladík zjistil, že „hra na kytaru dívky neodpuzuje“. Poezie a literatura u něj nicméně hrály prim. Koneckonců mu zajišťovaly i obživu. V roce 1959 vyrazil s penězi z grantu do Londýna, který prý působil jako země nikoho mezi druhou světovou válkou a Beatles. O pátečních večerech si v místním nočním klubu užíval tanec. „Twist je nejúžasnější rituál od vynálezu obřízky,“ napsal o tom.

Cohen ve válce

Podobných drobných i zásadních informací je pětisetstránková kniha plná. Přitom to není žádná encyklopedie ani suchá vědecká studie, Cohenův životní příběh se čte jako dobrý román, který je těžké odložit. Svůj díl na tom jistě má i zdařilý překlad Pavla Pokorného.

Cohenova mnohovrstevná osobnost tu vystupuje místy až plasticky. „Leonard vždycky toužil po svatosti, ale přitom měl v sobě i spoustu hédonismu, jako skoro každý básník a umělec,“ tvrdil umělcův přítel a literární mentor Irving Layton.

Cohen jako prototyp hippies oddávající se začátkem 60. let volné lásce na řeckém ostrově Hydra. Cohen lopotící se s první deskou několik dlouhých měsíců plných nejistot o svém hudebním nadání. A v neposlední řadě také Cohen dobrodruh.

Na Kubě zažil invazi v Zátoce sviní, v Izraeli během jompkipurské války hodlal vstoupit do armády, následně zamířil do výbušné Etiopie… Vedle touhy zachránit židovský národ bylo za jeho vrháním se do nebezpečí podle Simmonsové také fanfaronství, narcismus a v neposlední řadě i zoufalá potřeba utéct. Protože Cohen se bouřlivě zamilovával, a potom od svých osudových žen utíkal. A jak řekl: „ženy vás pustí z domu pouze ze dvou příčin: vydělávat peníze nebo bojovat ve válce“.

A tak se Cohenův život odvíjí dál až po vydání alba Old Ideas. Kniha totiž v originálu vyšla v roce 2012, nyní je však opatřená ještě autorčiným doslovem z roku 2017, tedy již po Cohenově úmrtí.

V péči nakladatelství Prostor se tak hudebním fajnšmekrům dostává kniha, jež garantuje pár probdělých nocí s lampičkou. K tomu lze do přehrávače vložit CD Pocta Leonardu Cohenovi s devíti písněmi v podání Unique Quartetu a zpěvačky Barbory Mochowé. Do podzimních plískanic nebo coby dárek pod stromeček jako dělané.