Idea posouvá hranice rapu a přináší na tuzemskou scénu svěží vítr

Idea, výrazná osobnost tuzemského rapu a zároveň šéf labelu Ty Nikdy, vydal album O beatech a lidech. Podílelo se na něm více než pětadvacet hostů, ale naštěstí se jim nepodařilo hlavního autora upozadit.

Každý z hostů má totiž na albu své místo a nikdo není navíc. Idea se v minulosti navíc nechal slyšet, že miluje tu chemii mezi ním, hostem a beatem. A ten symbiózní vztah je skutečně víc než příjemný a do rozbouřených vln českého rapu přináší ještě svěžejší vítr.

I s českým textem to funguje

„Vždycky jsem si chtěl postavit svůj vlastní projekt od A do Z, komplet včetně aranží a všech beatů,“ říká Idea o desce, na níž si téměř vše produkoval sám. Fakt, že se O beatech a lidech ve vinylové podobě podařilo vyprodat ještě před datem vydání, svědčí o tom, že se vydal správným směrem.

Pilotní singl Černobílý světy, který vyšel společně s klipem na začátku března, naznačil, jak svěží a profesionální podobu bude nová deska mít. Na tracku hostuje i mladá nadějná raperka a zpěvačka Hellwana, vlastním jménem Monika Evans. Tato multižánrová umělkyně ovlivněná grimem, neo-soulem nebo r’n’b, tvoří raději anglicky, ale tentokrát se ukázala s českým textem – a je to skutečně jedna z těch nejzajímavějších věcí, které na desce jsou.

Idea se před rokem přidal k umělcům bojujícím písní proti pandemii. Připomeňte si tehdejší tvorbu v článku Rouška je teď nejčastějším slovem v písních.

Přidrzlá satira i surrealistický recitál

Není to ale jen Černobílý světy, který vyniká. Například skladba Hesla, na níž hostuje i Jana Kirschner, je jakousi alarmující sondou na života každého z nás. Track Nespavost je namísto rapové bomby spíše surrealistickým recitálem, ale na tak výjimečnou a na české poměry alternativní hiphopovou desku se velmi hodí. Heavyrapová kapela CRYSTAL KIDZ vás v singlu Hraju si naprosto odzbrojí, protože v kombu s mistrem slova MC Geyem, který je členem labelu Ty Nikdy, se jedná o extrémně otevřenou, přidrzlou a velmi vtipnou satiru.

U mikrofonu se mimo Idey vystřídalo mnoho známých hlasů i docela nových objevů. Kromě už zmíněných to jsou třeba lyričtí poeti Modré Hory či tvrdý rap v podání dvojky Karlo & Koky z Milion+. Samozřejmostí jsou sloky od labelových kolegů Resta, Martina Matyse a Boy Wondera a takovým malým překvapením budiž Dědek z legendární oldschoolové kapely 6Polnic (jedné z vůbec prvních hiphopových formací u nás), který se vrátil po téměř dvou dekádách tvůrčího spánku.

Ideovi se na nové desce povedlo téměř nemožné – a sice zkombinovat pestrou škálu hostů z mnoha žánrů a subkultur do jediného uceleného konceptu, který je v rámci české scény skutečně unikátní.