Kormidelník Kato kličkuje vlnami a občas posluchači zatřese

Prago Union se po dvou letech hlásí s deskou Made in Strašnice. Tuzemská rapová stálice sice nepřekvapí neotřelým a inovativním soundem, ale zavede do hlubin vlastního lyrického světa, který věrní posluchači od mistra slova Kata očekávají. Je v ní však i něco víc.

Prago Union Foto: David Stejskal

I když se teď svět snad vrací do normálu, vzpomeňme na začátky pandemie, která poznamenala téměř každého z nás. V té době se raper Kato zavřel ve své strašnické maringotce a přemýšlel, co by s přehršlí času a myšlenek dělal. Napadlo ho složit desítky beatů a chvála bohu za ty dary, že nezůstalo jen u nich, ale přibyly i texty. Skalní fanoušci totiž vědí, že Katovi se ne nadarmo přezdívá „mistr slova“.

Hned v úvodním songu Rap-VI-em Kato představuje atmosféru, ve které se celá deska ponese: „Neplejtvej, zapni play a buď chvíli vyplej.“. Deska je směsicí nostalgických, vtipných, naštvaných, ale i láskyplných momentů a vzpomínek, jež ve slovní kanonádě vyznívají velmi uvěřitelně. Není proto vůbec těžké se s Katem naladit na jednu vlnu, protože jsme se za poslední rok cítili všichni tak nějak stejně.

Rýmy a šprýmy o něžném pohlaví

Od nostalgického vzpomínání si Kato odskočí například v písni Moje. Ta je zase nádherným důkazem toho, že lovesongy v jeho podání jsou něčím tak vtipným, že si je musí zamilovat snad každý: „Kotě každej kdo tě zná, mi jistě přitaká, umíš bejt všelijaká, nikdy ale nijaká.“ Raper svými rýmy a šprýmy umí ženu pěkně pohladit, ale i pozlobit, což je neodolatelná kombinace a um, který nejednu předvedl už v minulosti.

Ač by si Kato zajisté vystačil jen sám se sebou, přizval si na album i hosty. Dva z nich – MC Gey a Rest – jsou členové labelu Ty Nikdy a oba s Prago Union v minulosti spolupracovali. Na aktuální desce se Rest objeví hned dvakrát v písních Ráže 24.7 a Pecka s Restem. MC Gey si střihne feat v Grilovačce, která ostrými rýmy „rožní“ zbytek rapové scény. Velmi překvapivá je však spolupráce s Hugo Toxxxem na nahrávce Hříšní lidé. Tam se Kato lehce přesouvá do jiné polohy, která se sice od jeho předchozí tvorby dost liší, na druhou stranu na Made in Strašnice přináší svěží vítr.

Čím dál větší upřímnost a otevřenost

Deska je na první dobrou velmi líbivá, ale až při několikátém poslechu věrný fanoušek Prago Union nabude dojmu, že je Kato desku od desky ve svých textech mnohem upřímnější a otevřenější. Jen namátkou: „V sobě hodnýho i zlýho vlka, záleží, čím krmíme“, „Míříš na Hrad? Fakt? Byl jsem tam a nebrat. Jak trávěj volný dny? Maj taky nějaký sny? Dokážou někdy pochopit, že jsou taky jako my?“ nebo „Jde na mě z těch prázdnejch míst mýho srdce tíseň, na slzy ale není čas, tak nechám plakat tuhle píseň“.

Suma sumárum, deska čítající neuvěřitelných devatenáct skladeb je příjemným rozhoupaným korábem, který vás provede známými vlnami a občas s vámi i solidně zatřese, když narazí na útes. Takovým překvapením je například super roztomilá pecka Baby Flow,ve které rozverně štěbetají Katovy dcery Jasmína a Justýna, snad až swingově laděný Motýl nebo nostalgicko-melancholická skladba Plakát píseň nejen o ztrátě otce.

A i když deska Made in Strašnice možná na první poslech nenabízí tolik nový slovních hříček a vtipů, je mnohem niternější a ucelenější, a to se cení.