Monkey Business víc řeší současný svět, aranže nemají chybu

Minulý týden dorazila na pulty prodejen zbrusu nová deska Monkey Business nazvaná Freedom on Sale. Jedná se už o desáté studiové album, které tahle funky banda vydala. I po letech můžeme říct, že na elánu rozhodně neztrácí.

Za kompletní muzikou opět stojí hudební producent a multiinstrumentalista Roman Holý, o většinu textů se postaral baskytarista Pavel Mrázek. Kromě nich se do tvůrčího procesu zapojili i ostatní členové kapely, především pak zpěváci Matěj Ruppert a Tereza Černochová. Na nahrávání se podíleli také britský trombonista Ashley Slater z Freak Power a klávesák Ondřej Pivec, kteří s kapelou spolupracovali již na desce Bad Time For Gentlemen z roku 2018. K nim se připojili ještě zpěvák Nazareth Dan McCafferty, soubor Epoque Quartet nebo raperka Sia Sai. Kombinace všech zmíněných dala vzniknout dalšímu skvělému albu, kterým se mohou Mankáči pyšnit.

Hudba je jako vždy perfektně zprodukovaná a působí naprosto sebejistě a cílevědomě. Každá skladba je skrz na skrz prošpikovaná skvělými nápady a aranže nemají žádnou chybu. Zvuk se oproti předchozí tvorbě maličko liší a o něco víc se přiklání k elektronickému soundu a jeho současným trendům. Možná právě díky tomu album chvílemi působí temnějším a chladnějším dojmem. I přes to si však stále drží svůj nezaměnitelný charakter, díky kterému kapelu ihned každý pozná.

Hlasy Černochové a Rupperta se skvěle doplňují. Napříč všemi třinácti songy přináší obrovskou porci zajímavých melodií v nejrůznějších rejstřících a náladách, ve spojení s originálními texty, na které si Monkey Business vždy potrpěli. Tentokrát najdeme na albu více společenských témat orientovaných na současný svět. Nechybí však humor, ironie a celkový nadhled. O tom svědčí například song Love is Hell, jehož text tvoří hlavně výčet názvů produktů z nabídky nábytkového řetězce.

Za zmínku stojí pohodovky, jako Talking Animals nebo Eleven Retards se svěžím smyčcovým intrem. Dechová sekce dostává prostor v groovu God Save the Band. Hudebně se nejvíce vymyká zmíněná Love is Hell a neurazí pochopitelně ani titulnípíseň Freedom on Sale, která přímo čiší energií. Největší dojem na mě asi udělala píseň Fathers Fail (Interstellar), kde se mísí nádherná melodie se silným textem a z hudby dýchá chlad vesmíru a nesporná inspirace v žánru sci-fi. Album uvedl několik dní před vydáním singl Do It! (If You Don’t Have Any Children). Poněkud kontroverzní videoklip s Jiřím Langmajerem v hlavní roli trefně naráží na aktuální situaci v Česku a na nápady, které může celá řada občanů mít po shlédnutí některých politických debat.

Monkey Business nejsou a nikdy nebyli kapelou, kterou by šlo zařadit mezi český mainstream, ale milovníci kvalitní a neprvoplánové hudby budou dozajista spokojeni. Znovu.