Pryč s negativitou. MIDI Lidi přinášejí lék i návod

Kapela MIDI Lidi vydala hned dvě alba za sebou. Desky, které do kontextu pandemie okamžitě zapadly, nesou názvy Nikdo se ti nebude smát, když budeš mít lidi rád a Heal The World, konečně! A taky, že jo.

MIDI Lidi s humorem jim vlastním zveřejnili „všechny písničky z nového alba najednou od jejich dvaadvacáté do jejich čtyřiačtyřicáté sekundy“.

Nejdřív jedno, a pak druhé. Fanoušci kapely MIDI Lidi dostali za první dva červnové dny hned dvacet nových písní k poslechu. Na deskách se poprvé na vokálech podílí celá skupina a přináší do sluchátek a reproduktorů lehce rozzlobené, přesto mírumilovné texty. První album Nikdo se ti nebude smát, když budeš lidi mít rád, které vyšlo 1. června, vykresluje negativitu lidí za poslední roky, druhé album naopak obsahuje intimnější písně a přírodu. Oběma deskami se proplétá téma radosti z prostých věcí, na které lidi často zapomínají.

Rozdíl mezi Bedřichem a Emmou?

Deska Nikdo se ti nebude smát… je pohlazením na duši. Kapela se v textech zaměřuje na sociální a existenční problémy, jak už to ale u MIDI Lidí bývá, nevyhnou se ani humoru. Například v písni Dům se zahradou se sice řeší otázka sociálních bublin a povrchnosti problémů dnešní konzumní společnosti, Petr Marek však téma odlehčí veršem „řeší víc strach pod břichem než rozdíl mezi Bedřichem a Emmou Smetanou“.

První album přineslo i dvě písně, ve kterých Marek nezpívá. Jednou z nich je Lázeňský švihák, svou prostostí téměř dokonalý, kde se realizuje bubeník Tomáš Kelar. Rampouch zase vznikl obnovením starého dema Prokopa Holoubka. Pozoruhodná je i téměř osmnáctiminutová skladba, ve které se zpívá pouhé dvě velice intimní minuty. Ve zbylé stopáži udrží napětí hudba.

Jako od táboráku

Deska Heal The World, konečně! se v názvu inspirovala u Michaela Jacksona a ačkoliv se to může zdát nepravděpodobné, její titul nesouvisí s pandemií. Byl totiž vymyšlený ještě před loňským jarem. Várka dalších deseti písní se nese na podobné vlně, jen je o něco intimnější. Najdete tu čistý lovesong Prvotřídní láska nebo skladbu Bonbony a klid, která i přes klasickou zlobivost MIDI Lidí skrývá spoustu emocí.

Nechybí tu motivy přírody, zejména v písních Hrníček, Táborák nebo Les, ale i ve folkové Písni pro komára z chatičky, pro MIDI Lidi dost netypické, kde hraje hlavní roli španělská kytara a okolní ruchy. Ani druhé album se však neobešlo bez sociálních otázek. Obě desky tak dávají dohromady jeden komplex, na sobě nezávislý, přesto silně provázaný.