Raper NF dokazuje, že nepatří do mainstreamové scény

Michiganský raper Nathan Feuerstein alias NF pátou deskou Clouds (The Mixtape) dokládá svou jedinečnost. Album překypuje novým sebevědomím a touhou dokázat, že si hudbu bude kritice navzdory dělat po svém.

Třicetiletý raper, zpěvák a skladatel na sebe více upozornil v roce 2014 svým druhým EP s názvem NF. Pozitivní ohlas a zařazení do žebříčku nejlepších rapových alb magazínu Billboard odstartovalo raperovu hudební kariéru. Dalším zlomem byl rok 2016, kdy se jeho třetí studiová deska Perception umístila dokonce na první příčce hned ve dvou kategoriích – Billboard 200 a Nejlepší rapové album. Od té doby si kluk s černou kšiltovkou získal miliony fanoušků, kteří se po skoro dvou letech dočkali nové tvorby, čímž je nejnovější album Clouds (The Mixtape).

Mixtape jako reakce na kritiku

Album Clouds je stejně jako jeho předchozí nahrávky plné emotivních melodií a lyrických textů, do nichž vypisuje bolestné vzpomínky. Liší se nově nabytým sebevědomím, které křičí hned z několik skladeb, včetně titulní. Jedná se o mixtape, což znamená, že všechny písně by mělo správně spojovat jednotné téma, což se však nestalo. „Nechtěl jsem vydat plnohodnout desku, pokud bych s ní nemohl odjet na tour,“ vysvětlil Feuerstein.

Clouds je jakousi odpovědí na kritiku poslední desky The Search z roku 2019. Není pochyb, že sám NF na albu nechal kousek duše, a právě proto ho nejedna břitká kritika tolik sebrala. Asi mě žádné jiné album nezasáhlo tak hluboce, jako právě The Search tehdy v létě.

I přesto, že se deska The Search umístila na první příčce v Billboard 200, někteří přední kritici album ostře ztrhali. Jak hudební magazín Pitchfork, tak Rolling Stone měl výhrady k obsahu a tématu desky. „Depresivní symfonie o jedné notě,“ napsal Rolling Stone. Jako reakci na kritiku vydal NF ještě tentýž rok bez ohlášení skladbu Paid My Dues, která je součástí letošního mixtapu. Skladba nebo spíš rozčilený monolog odkazuje k jedné konkrétní kritice (a není jasné ke které), která podle něj nebyla konstruktivní, ale velmi osobní. Celá deska Clouds zní, jako kdyby kritika NF tak nakopla, že se za každou cenu snaží všem dokázat, že není mainstreamový umělec. Už od začátku tvorby mu totiž mnozí vyčítají, že jeho hudba je násilná, a doporučují, aby rapoval o více pozitivních věcech.

Geniální provázanost

Jako singly vyšly ještě skladby Clouds a Lost, na které se podílel také raper Hopsin. V energetické titulní písni je jasně vidět sebevědomí. Skladba o autorově pozici na rapové scéně a o tom, jak moc se od ostatních umělců liší – nemluví sprostě, nebere drogy, nestřídá ženy – je silným výkopem mixtapu. „Hope Nate doesn’t go Hollywood,“ načne NF myšlenku, že se nehodlá hudebnímu byznysu podbízet adaptováním sociálních norem Hollywoodu. V That’s a Joke rapuje o tom, jak ho spousta lidí vidí jen jako vtip, ale on je i tak vždy dokáže přesvědčit o opaku. V doprovodu jemného klavíru a smyčců se někdy až agresivní rap stává nevšedním hudebním zážitkem. Kredit si zaslouží i hudební skladatel a producent Tommee Profitt, který s NF spolupracuje už od roku 2014.

Mixtape přináší i několik dalších velmi povedených písní, například melancholickou a depresivní Just Like You, ve které NF ujišťuje, že se stejnými pocity bojuje kromě vás spousta dalších. Překvapením jsou dvě kolaborace – Lost s Hopsinem a Trust s Tech N9ne – které nejsou na jeho albech tak časté. Spolupráce s devětačtyřicetiletou raperskou legendou není náhodná, i Tech N9ne byl totiž hudební scénou vždy podceňovaný. Co považuji za geniální, je provázanost celé tvorby michiganského umělce. Často ve svých skladbách totiž odkazuje na dřívější písně, někdy si na ně i odpovídá. Protože mixtape nese jen jedenáct skladeb včetně zeditované verze Clouds, méně výrazné písně jako Drifting nebo Layers mezi těmi podařenějšími ztratí a energii alba nijak neovlivní.

Jako nejlepší na konec jsem si nechala skladbu Story. V kombinaci s videoklipem, který vyšel na konci března spolu s albem, se totiž v pořadí čtvrtá píseň vymyká čemukoliv, co NF doteď napsal nebo natočil. Hudební video vizualizuje texty a je více filmové než jakékoliv předchozí videoklipy.

Píseň není autobiografická, ale hlavní hrdinkou mrazivého příběhu je Erin, která se omylem připlete do vyloupení benzínové pumpy. Pětiminutový příběh je tak realistický, až se nabízí otázka, jestli mu inspirací nebyl zážitek někoho blízkého. Dokonale vybudovanou atmosféru a napětí umocňuje NF dynamikou beatů, se kterou si hraje celou píseň. Sám raper k videu poznamenal, že by rád do budoucna točil víc podobných věcí. Jestli budou přinejmenším stejně povedené, máme se na co těšit.