Známé neznámé protestsongy. Pět písní, jež nám „dala“ sovětská okupace

Než přišly zákazy, zglajšachtování hudební scény a další vlna emigrací, bylo krátké období po sovětské okupaci, kdy to mezi muzikanty vřelo. Některé z protestongů jsou dodnes veleznámé, vytáhli jsme však i zapadlé klenoty.

Karel Kryl – Bratříčku, zavírej vrátka

Jeden ze symbolů vzdoru proti vpádu vojsk Varšavské smlouvy, o tom není sporu. Titulní píseň jediné desky, kterou Karel Kryl vydal před emigrací, prý vznikla 21. srpna 1968 v noci a zcela spontánně. Byla první Krylovou skladbou, která uspěla v rozhlasovém pořadu Jiřího Černého Čtrnáct na houpačce a přispěla i k následnému zákazu Houpačky.

Deska vyšla v desetitisícovém nákladu ve vydavatelství Panton, během pár týdnů se vyprodala a začaly se lisovat další kopie, což skončilo tehdy, kdy ředitel gramofonových závodů v Loděnici prohlásil, „že se kvůli Bratříčkovi nenechá zavřít“. Půl roku po vydání alba Kryl emigroval do Německa.